torsdag 4 december 2008

Oraklet har talat

Under middagen med "teamet" igår förkunnade en av teammedlemmarna att vi alla skulle få träffa våra personliga orakel, till kaffet. Vi fick formulera en fråga som vi ville ha svar på.
Vad behöver jag för att mitt yrkesliv ska bli KUL OCH SKÖNT i vår? löd min.

Så skulle då oraklet tala till mig. Min tur att öppna mitt orakelägg. Jag såg alla smådelarna som ramlade ur det och tänkte högt, helt allvarligt "det här blir svårt" (varpå folk skrattade). Såklart att det blev svårt då att klara uppgiften på bordet. Jag satt och fumlade med mitt lilla bygge, nej, hade ingen lust att följa instruktionerna steg, för steg. Tappade lusten för bygget. Och så gick det upp för mig att det är jag tänker på flera av vårens utmaningar "det blir svårt". Aha, det förhållningssättet behöver jag skifta. Tack oraklet. PS Och så var det det där med att ha ett Varför.

6 kommentarer:

a n k i e f o n t ä n sa...

"Det här blir svårt" kommer vi inte höra nåt mer från dig då? Kindereggs-grejerna ÄR svåra för mig. Fast det går onekligen lättare att sätta ihop dem om jag tänker på dem som roliga att sätta ihop.

a n k i e f o n t ä n sa...

Fast jag TYCKER inte att de ÄR roliga att sätta ihop och kommer nog välja att inte sätta ihop något mer ägg oavsett vad jag kan arbeta upp för förhållande till det.

Uttrycksrum sa...

ankie, skönt att höra att det finns fler som tycker att kinderägg kan vara svåra, inte roliga. FÖr äldsta sonen tog det 30 sekunder att bygga ihop delarna till en liten gubbe. Han älskar ju att foga ihop saker efter ritning. Nåväl. Tycker man om det man gör och känner mening får det ju gärna vara mer eller mindre svårt, utmanande. De uppgifter jag tänker på i januari och framåt ÄLSKAR jag egentligen, men det blir så himla tungt när jag tänker att det är svårt/hamnar i prestation - det förtar glädjen. OCh jag vill ju ha ett SKÖNT arbetsliv också, mer flyta än kämpa...Går det ihop?

Uttrycksrum sa...

OCh visst gäller det att förhålla sig till tråkiga saker över huvud taget, jag läste inne hos dig. Allt är kanske inte så kul som behöver göras, men visst - inställningen därtill gör som sagt skillnad.

a n k i e f o n t ä n sa...

"Inställningen där till" - DÄR inspirerar du mig.

Låter som ni hade en häftig teamträff i går. Verkligen en kul grej med oraklet i ägget. Som livet. (någon har tänkt till). Man vet inte vad som är där inne, men man vet att det kan bli avgörande hur man väljer att förhålla sig till vad det än må vara.

Uttrycksrum sa...

Gott, ankie!

Middagarna med gamla "teamet" är guld. Kul med orakelleken - och det var fritt fram för vilka tolkningar som helst, spåna i förhållande till sin fråga, de andra kring bordet hjälpte till...och jag ska se till att du rätt som det är får träffa ditt orakel.