tisdag 30 december 2008

På gång

Det pågår fullt dagsljus. Solstrålarna letar sig in och visar mig otvetydigt nyktert att det är kolossalt dammigt överallt. Fortfarande lockar det där slöa, lata, slappa, att kura, bara ligga och läsa... Men... jag börjar med att kasta den gamla, trista disktrasan och byter i en enda rörelse ut den mot en ny som inte förlorat sin färg. Häller upp ett stort glas friskt vatten som jag dricker i ett svep och fyller liksom på cellerna med renande och vital vätska. Jag säger farväl till vissna julblommor och placerar en vas med lite piggare tulpaner i blickfånget. Plockar med lättnad ihop tomtarna som nu gjort sitt och ersätter en solkig linneduk med en nytvättad, fräsch... Jag är på gång känner jag...Och det känns bra.

2 kommentarer:

Peace in mind sa...

Skön känsla att rensa ut det gamla möget (skånska för skräp...), här hänger också en del grejer löst:)

Uttrycksrum sa...

Jaaaa! Bort med möget! Börjar med det lilla, så får vi se vart det landar denna dag...