tisdag 21 oktober 2008

Hur ser ditt Varför ut?

Varför satsar vi på det vi gör? Varför? Vad är det vi vill åstadkomma för oss själva här i livet och ute i världen? Min ledarskapstränare ställde frågan - Hur ser ditt Varför ut? Ingen tvekan, att ha ett "Starkt Varför" alstrar kraft. Och är något att hålla sig i när vägen är svår och brant.

Med frågan sändes också en dikt, av Harry Martinsson, som jag gärna låter fler begrunda...och kanske inspirera till att våga välja sina vyer...

Att verkligen leva
Att verkligen leva är att våga välja sina vyer
mera än att låta sig tvingas att välja sin verklighet
Jag råder dig att utspy den verklighet du avskyr ur din mun
Dröm gärna och helst vad tiden inte vill
Var otidsenlig framåt och bakåt
Den närmsta tiden är våldtagen och belagd med alla tänkbara bojor
Inte minst nyttans och den fadda trevnadens
med dess andligt billiga trygghetsvadd och dess leksaksvagn åt alla

6 kommentarer:

Anonym sa...

Frågar mig själv ibland varför jag inte är skogsvaktare istället. Ingen stress, långa promenader, inga arga människor...

Anonym sa...

Paddlade kajak för första gången i mitt snart fyrtioåriga liv. Blev bländad i solnedgången, kalla händer, såg laxen hoppa. Det är livet!

Anonym sa...

Funderar på att bryta upp mitt gamla liv, börja leva utan märkliga krav som jag konstigt nog går med på för husfridens skull.

Hm, kanske funderar jag för mycket.

Din sida är underbar.....Tack

Yogamamma sa...

ja, hur ser mitt Varför ut? Där fick jag något att tänka på. Verkligen. Tack!

Anonym sa...

Ja, det ska jag också fundera på, men inte idag, för trött idag. Men imorrn. Och jag ska läsa dikten fler gånger. K

Uttrycksrum sa...

Anonym: Jaadu :-)

Anonym: Du förmedlar verkligen en stark livskänsla till mig med dina ord! Jag vill också!

Anonym: Får intrycket av att det skulle vara skönt med någon form av förändring hursomhelst. Eller? Blir jätteglad att du tycker om min sida. Tack själv!

Yogamamma: Åh, tack själv.

K: Åh igen. Jag har också läst dikten flera gånger. Sov gott i natt och vem vet, du kanske vaknar med något svar.

Tack för era kommentarer!