tisdag 16 december 2008

Sorg och tuff kärlek

I en artikel Sorg kan få människor att växa, i Memento, en tidning från begravningsbranschen, läser jag om att bemöta den sörjande med "tuff kärlek och nakna fakta utan omsvep". Döden är inte alltid vacker men den är en del av verkligheten. Det handlar om att låta den sörjande konfronteras med verkligheten - säga som det är, visa hur det ser ut... inte försöka förskona, inte försköna... "Konfrontationen tar inte bort sorgen, men ger den ett annat utgångsläge" .
.
"...det finns ett lugn inom varje människa som infinner sig när man konfronteras med verkligheten"
x
Jag tror på sådan kärlek. Mött den.

7 kommentarer:

Peace in mind sa...

Att grunda sorgen i konfrontation, så som du beskriver, helt rakt och ärligt. Det tror jag också på.

Anonym sa...

Det måste vara rakt och ärligt tror jag också. Blir det inte annars en viss liten kränkning av själva sorgen och t.o.m. kanske även av den sörjande, oavsett typ av sorg och orsak till sorgen, undrar K2?

Uttrycksrum sa...

Peace och K2, tack för era tankar.

Vi tror alla tre att det är en bra väg. Inte lätt dock...

K2, kränkning är starkt ord för mig, men jag ser det som respektfullt att se människor som kapabla att prata om sorg och svåra saker rakt och ärligt. Är det inte i synnerhet i svåra situationer, då vi behöver lägga omsvep åt sidan?

C. Meow sa...

Sorg fick mig att växa, mogna, att få ett nytt fotfäste samtidigt som det gav mig en livslång saknad. Visst är det så att det man behöver då är ärlighet, men man kan även behöva få prata om något helt annat. Skämta en liten stund och få bli påmind om att mycket av världen finns kvar. Man får inte bort sorgen och det ska man nog inte heller försöka, den måste få lägga sig men att bli påmind om den saknades liv, världen och att allt fortsätter hjälper stegen framåt.

Oj, det blev en jättekommentar ...

Uttrycksrum sa...

Det verkar som du vet en hel del om sorg och växande, Camilla. Visst behöver man allt det där du skriver också.

Välkommet med dina tankar må du tro!

Yogamamma sa...

Konfrontation med mycket kärlek och ömhet tänker jag, annars kan det bli väldigt fel. Vi är ju alla unika och behöver nog bli mötta på lite olika sätt.

Uttrycksrum sa...

Yogamamma, precis - tuff KÄRLEK, med myckt empati... bra att du fyller på och gör det tydligt, för nåt annat menar jag inte.