fredag 2 januari 2009

Somliga roar sig

Min ordkompis, skickar plötsligt ett litet sms dan före nyårsafton: "Rådig är ett bättre ord än kapabel, kram..." (människosyn och tro som krävs för att kunna coacha någon - att den man coachar är kapabel, har en inneboende kraft...) Denna förmiddag skickar vi 12 sms fram och tillbaka i frågan. Jag ler när det plingar till i telefonen.
.
Ett vackert ord som jag fått av denne man är FÖRSANTHÅLLANDE. Ens försanthållande här i livet... Smaka på det.
.
Apropå sms: Jag har fått ovanligt många sms från en gammal kompis sista tiden. Nyss nappade jag på en pilsner i morgon med henne. Men det visade sig när vi skulle bestämma tid och plats - i olika delar av landet och förväxlingen nådde sin kummel - att vi båda trott, hållt för sant, att vi smsat med en helt annan person de senaste månaderna. Komiskt!

2 kommentarer:

a n k i e f o n t ä n sa...

Rådig - kapabel... jag vet inte, men jag förstår att du är road.

Lustigt och konstigt med ditt sms:ande med fel person...

Uttrycksrum sa...

Rådig - kapabel... road av att undersöka och leka med ord, du vet ja. Vilket har den vidaste innebörden? Inkluderar det ena det andra? Eller betyder de olika saker, delvis? Ordnördar i farten.

Ja, vilket skratt jag fick när jag upptäckte förväxlingen!