tisdag 6 januari 2009

Grötminnen

Havregrynsgröt. Med lingonsylt. Så länge sedan! Nu öppnar smaken raka minnesvägen tillbaka till den tid som flytt. Känslan i mitt spartanska studentkök i "snärketripletten" där jag kokar min gröt. Livet är upptäckande, lekfullt, förväntansfullt pirrigt och också allvarsamt. Duken är blå och vitrutig. Köksluckorna är organgegula. Drygt 20 år sedan. Jag har kvar kastrullen.

På Valborgsmorgonen hände det att jag kokade 40 portioner gröt, till folk jag kände och inte kände... Nu är livet bara uppsluppet, galet. Vi äter gröt ute på gården, med champagne till. Sedan beger vi oss en sväng till Forsränningen för att sedan landa i Sillunchen, där alla glada gäng flyter in i varandra. Huller om buller. Och så Champagnegaloppen...en hel stad i fest och gungning, med vita mössor...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår inte varför man ska ha lingon på gröten. Socker och smör ska det vara.

Blygisens betraktelser sa...

Jag vill ha rårörda lingon på det mesta i grötväg, förutom på mandelgröt.

Där vill jag ha en klick äkta gott smör, lite socker och kanel. Eller, en klick smör och -håll i er- rivet citronskal.

Kan inte ens minnas varifrån jag fått dessa idéer, men hänger kvar, det gör de.

Grööööööööt mumsmumsmums

Uttrycksrum sa...

Tantii och Blygisen, här får jag ju flera gröttips att prova, tackar.