onsdag 8 oktober 2008

Sjösatt


Då var jag "sjösatt" som kursledare av en särskild kurs som jag haft som mål länge att kunna leda. Mina godkännare har höga krav, så jag känner lättnad. Och spännande seglatser väntar!

Några rader ur den lilla boken Profeten, som var en överraskande och vacker gåva från en kursdeltagare idag: "Tala till oss om hur vi ska undervisa." "Och han sade: Ingen kan uppenbara för er något annat än det som redan ligger slumrande i gryningen av er kunskap. Den lärare, som vandrar i Templets skugga bland sina lärljungar, ger inte av sin visdom utan snarare av sin tro och kärlek. Om han är i sann mening vis, bjuder han er inte att stiga in i sin visdoms boning, utan leder er till tröskeln av er egen själ..."

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, Profeten. Läs den om barn och även den om äktenskapet, att äktenskapet mår bäst att vara som två starka pelare som står stadigt bredvid varann, men me ett mellanrum annars rasar huset. Är det inte är det även står om ilska, något om att vem som helst kan bli arg, det är är lätt. Men att bli arg på rätt person och lagom mycket, vid rätt tillfälle och på rätt sätt, det är inte lätt. K

a n k i e f o n t ä n sa...

Jag upplever att de kursiverade orden i ditt inlägg stämmer mycket väl in på hur du är och lär. Grattis till sjösättningen! Jag ska drämma en skumaflarra i din närhet snart!

Anonym sa...

PS. Att inte försöka leda in i sin egen visdoms boning utan till tröskeln av den andres själ. Ja, det var stort. (Och där har jag mycket att lära.) Jag vill förresten åsså vara med att sjösätta med skumpa. DS. K

Yogamamma sa...

å jag vill veta vad du gått för kurs *nyfiken*

Uttrycksrum sa...

Vad det värmer att ni begrundade raderna. Och champagne minsann! Oj, så trevligt!

K, ska läsa vad Profeten säger om barn, äktenskap och ilska...gillar att du filosoferade lite...

A, tack för mig att du ser mig sådan.

Y, det var en coachträning för chefer (i regi av den i min mening vassaste leverantören av sådan träning).

Uttrycksrum sa...

A, förstod du vad jag menade? Tack för att du ser mig som sådan. Inte tack för mig! :-)