onsdag 29 oktober 2008

Friheter

Några rader att begrunda om friheter. Jag fick dem av en vän i en mailväxling om autenticitet. Här finns terräng att vinna.

Friheten att se och höra det som finns här och nu, i stället för det som borde finnas, fanns eller kommer att finnas.

Friheten att säga vad man känner och tänker, i stället för det man borde tänka och känna.

Friheten att känna vad man känner, i stället för vad man borde känna.

Friheten att begära vad man behöver, i stället för att alltid vänta på tillåtelse.

Friheten att ta risker för egen del, i stället för att välja att vara trygg och aldrig sätta båten i gungning. (Virginia Satir)

4 kommentarer:

Peace in mind sa...

Du ska veta att jag gillar...dina bilder och dina ord, och att utmanas att nagla fast mina egna tankar.

Jag lägger till dig bland favvosarna, skrik om du misstycker.

Uttrycksrum sa...

Tack, peace. Jag har fortfarande med mig din metafor, om en egen liten vrå i cyber och om att skrapa på den krackelerade fönsterfärgen.

C. Meow sa...

Tänkvärda ord att ta till sig ... och komma ihåg, dagligen.

Uttrycksrum sa...

Åh,ja, camilla. Och så svårt i praktiken. KRäver vilja och träning...att vinna alltmer frihet.