torsdag 17 juli 2008

I trygga händer

- Nu kommer jag att vara TRÅKIG FRISÖR och gå in i det jag gör, sa hon.
- Bra, sa jag. - Vad skönt, tänkte jag. Jag behöver inte säga att jag inte vill prata, utan bara vill sitta tyst.

Idag var det dags för en ny bekantskap efter 12 år med samma frisör. Jag hade laddat med tydlighet kring mina önskemål, så att jag skulle slippa sitta och vara vaksam, klar över det resultat jag ville ha. Hon lyssnade uppmärksamt. Jag kände förtroende, började blunda och tänkte, äh, hon får göra som hon vill. Nu ville jag bara njuta av stunden. Försvann in i känslan av hennes handlag, som var ett annat än det jag var van vid, mer bestämt. Och in i min egen värld.

I en stund av väntan tog jag fram min tankebok som jag som oftast bär med mig och som hjälper mig att utforska ett och annat som dyker upp. Och som får ta emot en och annan idé. Vad var det som hände inatt? Denna natt var så....strange.

Inga kommentarer: