fredag 18 juli 2008

En konstig ängel

"Vem är det som knackar på dörren om natten?
Det är någon som vill oss illa.
Nej, nej, det är de tre konstiga änglarna.
Släpp in dem, släpp in dem. - D.H.Lawrence"
(från boken jag läser nu )

I min bok talas det om dessa besök vi får ibland, av konstiga änglar eller sovande jättar i från källaren. De där knackningarna kan ta sig olika uttryck, inte sällan som en stark längtan, en förträngd längtan, "en längtan som kan kännas hotfull. Därför tystar du ner den varenda gång den hör av sig, tills den insisterar på att du ska lyssna - tills den visar sig på ett annat sätt: en kris eller en sjukdom eller ett missbruk eller någon annan konstig ängel. Knackningen kan yttra sig som en obehaglig dröm om natten eller en hemlig plan..." (från boken) Eller kanske som en natt med vånda...

Ängeln på bilden var en av 6 änglar jag plötsligt hade ögon för och roat räknade för mig själv, spridda i vännens hem, där jag hälsade på, kvällen innan den långa, vakennatten ägde rum. Jag ska också börja samla på änglar, åtminstone symboliskt...

Inga kommentarer: