tisdag 9 september 2008

Påfylld


Skönt att sakta trosa hem från dagis idag med barnen, en stund med närvaro... Stanna upp och titta på svampar, löv och bär... och lukta. Doften av växter i förmultning! Jag stoppar en ingivelse att kasta mig ner på marken och böka runt med näsan i jorden! Tar djupa, djupa andetag med frisk, fuktig luft! Känner livskraft strömma!

Rikt är också att ha upplevt två dagar av riktigt bra ledarskapsträning av härliga arbetslagsledare från en skola. Och igår kväll träffade jag det kära gamla "teamet" - som vanligt i förtätade samtal och i floder av mat och dryck. Det var några vackra tårar som trillade bland oss denna kväll som kom att handla om både sorg och glädje... Här kommer en dikt som jag älskar.

Stå inte vid min grav och gråt
För jag är inte där
Jag sover inte
Jag är tusen vindar som blåser
Jag är diamantglittret i snön
Jag är solljuset över mognad säd
Jag är det milda höstregnet
I morgonljusets mjuka stillhet
Är jag den snabbvingade fågeln
Stå inte vid min grav och gråt
Jag är inte där
Jag dog inte

(okänd amerikansk-indiansk författtare)

6 kommentarer:

Yogamamma sa...

Sluta aldrig skriv sådär förbaskat vackert!

Anonym sa...

Gå in i din fågelskog på fredag och läs den. Han kommer att höra! Karin

Uttrycksrum sa...

Y, tänk vad du uppmuntrar mig!

K, det är otroligt att du är med mig varje år på pappas dödsdag!

Tack båda!

Anonym sa...

hej kära vän
jag vill också lära mig "trosa" hem från dagis. Hur gör man då? Annars kan du få trosa ut med mig på promenad nån kväll för jag är så låg på något konstigt vis den här veckan.

Dikten du har med var otroligt vacker. Hmmm....precis så tror jag det är. Vi syns snart hoppas jag. /Luspudeln

Anonym sa...

Det känns som att jag är med dig den dagen mer och mer för varje år som går..

Ringer imorrn från bilen till min stora tjejhelg, ska bli så kul, men nog hade varit HELBÄST om du varit med! Det är ALLTID så härligt att träffa dig!

Uttrycksrum sa...

Låt oss kvällsstrosa inom kort, favoritluspudel! Blir glad att du tyckte om dikten.

Åh K, ni kommer att ha det helbäst i helgen! Ser fram för mig god mat, dryck, långa promenader vid havet, kanske slappande vid en brasa, bara vara där...

Vi ses! Er idag trötta Lotta