torsdag 10 september 2009

Säg ja till ditt universum

Mötet i morse påminde mig om frasen "säg ja till ditt universum". Den har jag varit rustad med ett antal år, sedan jag läste boken Känn rädslan och våga ändå! (Susan Jeffers).

"...Vad som än händer dig i livet, nicka bara på huvudet (upp och ner), i stället för att skaka på det (från sida till sida). Säg bara ja i stället för nej."

"Termen ´universum´syftar på den livsplan som verkar ta över trots att vi strävar åt ett annat håll - den ´kraft´ som verkar fungera av sig själv..."

"Att säga ja betyder att gå med på de saker som livet ger oss. Att säga ja betyder att släppa motståndet och släppa in möjligheterna som vårt universum erbjuder genom nya sätt att se på världen... Att säga nej betyder blockera, att kämpa, att göra motstånd mot tillfällen till växt och utmaning... Att säga ja är inte bara ett motgift mot att handskas med dagliga besvikelser, avvisanden och förlorade möjligheter..., det är mirakelmedel för att handskas med våra djupaste, mörkaste rädslor."

4 kommentarer:

Kärleksfull sa...

JA, jag säger JA av hela mitt hjärta, ty det är endaste sättet att hela mitt hjärta.

Kom det är dags att sluta kämpa, se och älska livet som det är, gläds åt det som finns att glädjas åt. Släpp alla föreställningar om hur livet borde se ut. Öppna ditt sinne och ta in vekligheten som den verkligen är skapad.

Om du går genom livet med dina bordeglasögon på. Ja då får du som bäst uppleva det du förväntat dig att det borde se ut, men du missar all den kärleksfullhet, allt det vackra och underbara som finns bortom det du någonsin kan förvänta.

Tack för påminnelsen om att nicka och säga "ja" och "tack" till det livet ger istället för att kämpa en tröstlös kamp mot hur jag tycker livet borde vara.

Kram mitt uttrycksfulla Uttrycksrum <3<3<3 Kärleksfull

Uttrycksrum sa...

KRam tillbaka!

Anonym sa...

E undrar om du kan få ner hennes drake. Den fastnade ju där när hon och hon och S försökte flyga fritt.

Uttrycksrum sa...

NOterade i helgen när jag joggade förbi att draken släppt taget och gått flugit vidare nånstans i universum...